Toastmaster
Som toastmaster skal du lede festen, gi gjestene opplysninger, introdusere talerne, vurdere når det passer med sanger, styre selskapslekene, lese telegrammer og gjerne komme med noen bemerkninger som får opp stemningen.
Det er viktig at du klarer å ha oversikten og ta ting på sparket. Mye kan skje, og ofte er det en persom eller to som trenger litt ekstra oppfølging for at vedkommende ikke skal ødelegge den gode stemningen.
Er det barn til stede, kan du evt. ta med noe som fanger deres oppmerksomhet. Foreldrene vil nok bli deg evig takknemlig om du har tatt med en fargeleggingsbok, puslespill, perler eller liknende.
Samtidig som du styrer festen, må du passe på at du ikke blir midtpunktet. Dette er brudeparets store dag.
Toastmaster – oppgaver
En del av disse oppgavene kan gjerne overtas av andre.
- En toastmaster bør først gi praktiske opplysninger om rømningsveier, toaletter, røykepauser, kaffeservering, selskapsleker, dans etc.
- Presentere menyen.
- Se til at kjøreplanen holdes – iallfall sånn noenlunde.
- Avtale med serveringspersonell om når det skal tales og synges, og si fra dersom de skal inn for å hylles av «Takk for maten»-taleren.
- Introdusere taler og sanger.
- Lede evt. selskapsleker.
- Sørge for at stemningen ikke daler, samtidig som du heller ikke overdynger selskapet med vitser og historier.
- Holde øye med dem som evt. kan skape problemer pga for mye alkohol.
Kjøp Toastmaster bryllup
En toastmaster kan få opp stemningen i bryllupet med disse forslagene! Her får du 6 sider med våre beste forslag til hva man kan si når man introduserer talerne.
Kjøp Toastmaster bursdag
Har du fått det ærefulle oppdraget å være toastmaster i en bursdag eller et annet arrangement? Da kan dette være akkurat det du trenger for å få kontrollen. Her får du vite hvordan du kan sy kvelden sammen, introdusere taler og leker o.l.
Kontakt gjester på forhånd
Dersom talene blir for lange, blir det ikke bare kjedelig. Det blir også vanskelig å holde tidsplanen! Gi gjerne talerne noen gode råd noen uker før festen. Sett gjerne en grense for hvor lang talen kan være – f.eks. 3 - 5 minutter. Du kan også gjerne henvise til dette nettstedet + Munter, der de finner mye nyttig stoff.
Fotell dem gjerne at det er mulig å få hjelp til å skrive taler og sanger. Det er ikke alle som er klar over at dette tilbudet finnes.
Et slikt initiativ fra din side vil lette ditt arbeid under selve festen og bidra til at du huskes som en dyktig toastmaster.
Bryllupstaler – rekkefølge
- Vertskapet – brudgommen eller brudens mor eller far holder velkomsttalen.
- Brudens mor eller far holder tale
- Brudgommen
- Bruden (hvis hun ønsker det)
- Brudens forlover (tale eller sang)
- Brudgommens forlover (tale eller sang)
- Brudgommens foreldre
- Besteforeldre/faddere
- Søsken
- Venner og andre
- Takk for maten tale
På 1001sang kan du lese mer om toastmaster sine oppgaver.
Introduksjon av talerne
En toastmaster skal presentere talerne på en god måte.
Kjenner du til innholdet i talen, kan du si noen velvalgte ord om dette. Kjenner du til yrket vedkommende har, kan du gjerne si noe morsomt om dette.
Da blir folk mer oppmerksomme, og får du dem til å le, skaper du en munter stemning som får taleren til å slappe av.
Sitater og ordtak finner du på Internett. Det er lett å finne gode sitater, men det ta litt tid å sette dem inn i en sammenheng der de virkelig kommer til sin rett.